Thursday, September 6, 2012

Be Careful~

Ini kisah benar untuk dikongsi... 
Hari ni aku nyaris-nyaris kena rompak.
 Dalam pukul 12 tengahari macam tu, aku sedang brunch. Yela lapa gile kot, takleh tahan.
Time tu aku tengah charge handphone aku.
Walaupun bukan iPhone, tapi kalau jual, memang ada harga la..
Salah aku, charge hp, letak dalam laci terbuka.
Then, ada satu lelaki cina masuk (bukan racist ok), tanya macam-macam soalan tentang product. Dia try la, itu la, ini la.
Dengan kata lain, dia nak bagi aku busy.
Allah swt nak tolong, aku terbagi tumpah cream sangat banyak atas tangan dia.
Dah krim tumpah, mesti la kena bagi tisu lap kan? Takkan nak suruh dia jilat sampai licin? Ingat tu whip cream ke?

Aku toleh je nak ambil tisu, tengok ada sorang lagi lelaki cina ada belakang kaunter, lagi sikit je nak sampai ke cash drawer. 
*buat apa belakang kaunter tu cik abang? Nak curi makan nasi ai kerrr?*
Dia terkejut tengok aku tetiba toleh, terus dia berpura-pura tanya tentang produk and cepat-cepat keluar kedai.
Aku tak berani nak tunjuk hebat sangat soal- siasat, bajet Sarjan Misai, sebab aku sorang je yang jaga kedai. 
Karang dia panggil geng-geng serang hendap masa kat parking kereta, naya.
Handphone aku, dari cover terbuka, dah tertutup.
Aku pasti cover tu terbuka sebab aku tengah main game *ok kantoi main game masa kerja* sambil makan masa cina tu masuk.
Maknanya kalau aku terleka seminit lagi, memang lesap la handphone aku.
And kalau aku terleka 5 minit lagi, mungkin duit kaunter pun akan hilang.
Nauzubillah..
Cina  yang first tadi, terus jadi kurang friendly, tapi still tanya soalan lagi, (mungkin nak cuba lagi), tapi mata aku dah macam salamander, sikit- sikit tengok kaunter.
Dia give up, and keluar.

Mungkin tak ramai yang akan duduk di situasi yang sama macam aku, tapi pengajaran di sini, jangan terleka dan sentiasa berjaga-jaga. Jangan tertipu dengan penampilan orang lain. Serious, cina kedua yang masuk dalam kaunter rupa macam bapak mithali.

Just be carefull guys....

6 comments:

  1. Hi Anne, how are you doing?
    Wow, you gotta be careful and always armed yourself if possible. Orang Cina ke apa kadang2 those who dresses smartly like a successful businessman can also bring harm to the others. I'm glad that you are alert and it's a good thing that you felt paranoid towards them, at least.
    People nowadays, handphone apa pun nak curi.

    ReplyDelete
  2. Syukur u tak apa2 dear
    fuh...rasa seram juga baca entri ini
    dapat imagine macam mana
    hati2 tau dear, diri sendiri and yang lain2

    ReplyDelete
  3. Anonymous: erk??? Sapa tuuuuuu? Hehe.. i will..

    Vee Bee??: new name? Hehehe.. i've been very busy that i cannot believe it myself.. only have time for eating and sleeping.. so when got the chance, baca ur updates sampai pening kerana too many to digest.. haha.. itu la, dah la hp tu gift, kalau hilang......... aish.. kerana before this i dah kena pukau dgn pak arab.. hilang rm100.. T______T

    MOMOY: rasanya dorang tak berani nak harm i sbb inside shopping mall... but if duit or brg hilang, mmg kredibiliti tercalar.. we dont want our boss tu lose their trust. o_O mebi nmpk mcm small matter je tp tak salah paranoid.....sikit.. lol

    ReplyDelete
  4. Oh....so you're inside in shopping mall. That explains everything LOL. If you were to open an independent shop outside, it's a different story probably. But anyway, thank god you're okay.

    ReplyDelete
  5. Memang Allah swt tolong, thanks to Him , kalau tak duit kaunter hilang kena ganti rugi kot T.T

    ReplyDelete